Pośrednik w obrocie nieruchomościami podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej za szkody, jakie mógłby wyrządzić w trakcie wykonywania swoich obowiązków. Konieczność wykupienia polisy dotyczy też innych zawodów takich jak adwokat, architekt czy radca prawny. Przed czym dokładnie chroni ubezpieczenie OC? Ile wynosi suma gwarancyjna i jak wygląda procedura zgłaszania szkody? Sprawdźmy.
Kim jest pośrednik w obrocie nieruchomościami i na czym polega jego praca?
Klienci współpracujący z agencją nieruchomości chcą najczęściej sprzedać swoje mieszkanie, dom, czy też wynająć lokum. Taka współpraca jest korzystna, gdyż pozwala na znacznie przyśpieszenie całej transakcji. Pośrednik nieruchomości jest osobą, która znajduje i kojarzy potencjalnych kupców czy najemców z właścicielem nieruchomości. Agend wykonuje wszelkie czynności na podstawie podpisanej z klientem umowy pośrednictwa. Agencji zazwyczaj działają na rzecz biura nieruchomości, w którym pracują.
Obowiązkowość OC dla pośredników- przed czym właściwie chroni?
Ubezpieczenia pośredników w obrocie nieruchomościami są obligatoryjne, a więc bez nich nie mogą oni wykonywać swojej pracy! Każdy agent musi mieć ważną polisę. Jej brak wiąże się z pewnymi konsekwencjami, w dużym stopniu odczuwalnymi. Dotyczą one kwestii prawnych oraz finansowych. Kiedy należy podpisać polisę? Musi być ona zawarta najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcia działalności, dzięki temu można zapewnić sobie ciągłą ochronę. OC pośrednika nieruchomości uwzględnia wiele sytuacji, w których to mogą pojawić się roszczenia ze strony klientów. Polisa obejmuje więc błędy oraz zaniedbania, do których doszło podczas świadczenia usług. Przykładem jest złe wykonanie umowy czy też błędne doradztwo. Ubezpieczenie może też ochronić przed roszczeniami związanymi z wadliwą dokumentacją. W przypadku transakcji nieruchomościowych kluczowa jest zgodność z aktualnymi przepisami prawa oraz wyjątkowa dokładność.
Minimalna suma gwarancyjna i procedura zakupu polisy pośrednika
Minimalna suma gwarancyjna nie może być dowolna, gdyż określają ją przepisy prawa. Ma to na celu zagwarantowanie wystarczającego poziomu ochrony. Jeżeli więc dojdzie do sporych błędów i związanych z nimi wysokich roszczeń, wówczas pośrednik nie musi obawiać się konieczności pokrywania pełnych kosztów z własnej kieszeni. Suma gwarancyjna znacząco zmniejszy ryzyko finansowe i pośrednikowi wymarzony spokój w trakcie prowadzenia działalności. Polisę OC można wykupić u każdego agenta ubezpieczeniowego. Specjalista pomoże w doborze odpowiedniej polisy. Po wybraniu opcji wystarczy tylko dopełnić formalności i dokonać płatność. Składkę za polisę zapłacisz jednorazowo czy też w wygodnych ratach. Pamiętaj jednak, że jednorazowa płatność najczęściej oznacza mniejsze koszty całkowite.
Jak zgłosić szkodę?
Proces zgłaszania szkody jest bardzo prosty. Należy pamiętać, aby po jej wystąpieniu od razu przystąpić do jej zgłaszania, bez zbędnej zwłoki. Procedura ta obejmuje:
- zgłoszenie szkody do firmy ubezpieczeniowej,
- weryfikację zgłoszenia,
- wypłatę odszkodowania.
Pośrednik musi dostarczyć firmie wszelkich potrzebnych dokumentów oraz podać dane dotyczące szkody. Dopiero po tym ubezpieczyciel przeprowadzi analizę zgłoszenia, oceni jego zasadność, a następnie ustali wysokość odszkodowania.
Ubezpieczenia pośredników w obrocie nieruchomościami to konieczność w ich codziennej pracy. Taka polisa stanowi skuteczne zabezpieczenie finansowe przed skutkami błędów i zaniechań, gwarantując spokój i bezpieczeństwo (czytaj dalej: https://ubezpieczenia-oc-kielce.pl/oc-posrednika-nieruchomosci-jako-zabezpieczenie-prowadzonej-dzialanosci/).