Osoby, które zastanawiają się nad rozpoczęciem działalności w branży księgowej, mogą niejednokrotnie zastanawiać się nad tym, czy potrzebne jest im ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Warto mieć świadomość tego, że polisa w tym zakresie jest obowiązkowa dla przedsiębiorców, którzy decydują się na prowadzenie działalności gospodarczej w branży usługowego prowadzenia pełnej księgowości.

Zakładanie biura rachunkowego a ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

Ci, którzy chcą prowadzić własny biznes związany z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych w zakresie pełnej księgowości, mają obowiązek wykupienia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Przedsiębiorstwa, które obsługują księgowość wyłącznie w uproszczonej formie, są zwolnione z tego wymogu, choć mogą przystąpić do polisy dobrowolnej. Powinien o tym pamiętać każdy decydujący się na otwarcie swojej firmy księgowy ubezpieczenie iexpert.pl jest pewnego rodzaju ochroną klienta przed nieprawidłowym wykonaniem obowiązków przez profesjonalistę. Może się bowiem zdarzyć, że na skutek pomyłki powstanie naprawdę duża szkoda u korzystającego z usług biura rachunkowego. Wówczas jej naprawienie może być sporym kłopotem dla księgowego. Taka sytuacja może zaistnieć między innymi wtedy, gdy obsługuje się ogromne podmioty, których rozliczenia bazują na wysokich kwotach. Ponadto trzeba mieć na uwadze fakt, że każdemu może przytrafić się niedopatrzenie. Specjalista może przeoczyć istotne kwestie między innymi:

  • w przypadku często zmieniających się przepisów prawnych
  • w sytuacjach, gdy występują wątpliwości interpretacyjne dotyczące poszczególnych regulacji

Nie należy więc bagatelizować znaczenia ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Osoby planujące rozpoczęcie swojej działalności w omawianym zakresie powinny odpowiednio wcześniej zorganizować kwestie dotyczące polisy. Zawsze trzeba pamiętać o tym, aby dokładnie zapoznać się z warunkami umowy. Konieczne jest ustalenie, jakie sytuacje są objęte ubezpieczeniem, a które wydarzenia są z niego wyłączone.

Zatrudnienie w przedsiębiorstwie jako księgowy a ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej

W przypadku osób, które nie planują prowadzenia biznesu w formie biura rachunkowego, przydatną informacją jest fakt, że zatrudnieni w firmach księgowi nie muszą mieć wykupionego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli więc wykonuje się swoje zadania przykładowo w ramach umowy o pracę, wówczas nie jest konieczne posiadanie polisy. Nie oznacza to jednak, że nie można się na nią zdecydować. Zdarza się, że taka możliwość istnieje w firmach ubezpieczeniowych, dlatego też osoby zainteresowane wskazanym rozwiązaniem powinny dokładnie zapoznać się z warunkami dostępnych polis, a także z wysokością składek, które trzeba byłoby opłacać w takim przypadku. Niejednokrotnie na wykupienie takiego ubezpieczenia mogą zdecydować się również pracodawcy chcący, aby ich pracownicy mieli ważne polisy podczas wykonywania swoich zadań służbowych.

Ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej dla biur rachunkowych jest wymagane przez przepisy prawa. Dobrowolny wariant dla wszystkich osób, które zajmują się wykonywaniem zadań związanych z prowadzeniem dokumentacji rozliczeniowej, również może okazać się jednak przydatnym rozwiązaniem. Nie jest ono niezbędne, ale dobrze jest wiedzieć, że można się zdecydować na taką opcję. Warto więc dokładnie przyjrzeć się swojej sytuacji i świadomie dokonać wyboru. Potrzebna jest tutaj indywidualna analiza konkretnego przypadku i okoliczności.